PROGRAMMES
Workshop training 2023
* Click SINI
Berikut adalah pautan ke laman-laman web dan bahan-bahan berkaitan pengajaran dan pembelajaran yang mungkin bermanfaat kepada anda.
- EDUCAUSE
- Open Courseware MIT
- Constructivism
- Campus Technology
- Deliberation in T & L in Higher Education
- The Chronicle of Higher Education
- Teaching, Learning and Technology (E-book)
- HERDSA
- The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching
ARTIKEL
- Turning New Academic Staff into Quick Starters (pdf)
- Many faces of Inductive Teaching and Learning (pdf)
- Innovation, Adoption and Learning Impact: Creating the Future of IT (pdf)
E-BOOK
- Web 2.0 Collaboration Tools: A Quick Guide
- Web 2.0 Social Networking Tools: A Quick Guide
- Web 2.0 Sharing Tools: A Quick Guide
- Web 2.0 Tools in Education: A Quick Guide
- Aplikasi Web 2.0 dalam Pengajaran & Pembelajaran
- Web 2.0 Survey & Polling Tools: A Quick Guide
- Effective Web 2.0 Tools for the Classroom : Part 1 (2012)
- Effective Web 2.0 Tools for the Classroom : Part 2 (2012)
- Effective Web 2.0 Tools for the Classroom : Part 3 (2012)
- Effective Web 2.0 Tools for the Classroom : Part 4 (2012)
Link to flipped class sites
HOW THE OPEN ONLINE COURSE EVOLVED AND WHY WE SHOULD BE A PART OF IT
Recorded presentation speakers in 'The Global Classroom Seminar' organised by USM on 20th August 2014
- Opening ceremony
- Keynote speaker 1: Larry Cooperman - The Digital Redesign of Higher Education : Global Best Practices
- Keynote speaker 2: Dr Wayne Mackintosh - "The OERu - Using Smart Philantrophy to Provide Learning Opportunities to All Students Around the World"
- Keynote speaker 3: Prof. Dr Mushtak Al-Atabi - Scaling-up Excellence : MOOCs and the Future of Education
- Special Presentation: Prof Dr Abd Karim Alias - Open Education in Malaysia - The Way Forward
- Forum: The Global Classroom, Part 1 & Part 2
APAKAH ITU SOTL?
Geran penyelidikan Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) adalah geran yang membiayai aktiviti penyelidikan dan pembangunan yang menyumbang kepada kreativiti, inovasi, keberkesanan dan peningkatan kualiti dalam padagogi.
Istilah dan prinsip Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) menjangkau lebih daripada penggunaan pendekatan mengajar yang berkesan dan inovatif di dalam bilik kuliah. SoTL melibatkan :
- Inkuiri saintifik ke atas pengajaran, keterlibatan pelajar, maklum balas kepada pelajar dan proses refleksi pensyarah ke atas pengajaran dan pembelajaran,
- Perkongsian dapatan kajian dalam bentuk pembentangan dan penulisan akademik.
Geran Penyelidikan Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) telah diwujudkan di universiti penyelidikan tempatan dan antarabangsa untuk membudayakan “research-based teaching” dalam kalangan pensyarah, merentasi semua bidang ilmu.
JUSTIFIKASI SOTL
Geran ini akan membantu UUM mencapai KPI baru Projek Agenda Kritikal (CAP) Pembelajaran dan Pengajaran. Hasil penyelidikan SoTL dapat memberi impak positif kepada UUM, selaras dengan misi universiti sebagai pusat kecemerlangan pengajaran,pembelajaran dan penyelidikan, iaitu:
- Membudayakan penambahbaikan berterusan pengajaran dan pembelajaran oleh staf akademik,
- Meningkatkan jumlah penyelidikan universiti,
- Menambah peluang untuk staf akademik menerbitkan artikel berimpak tinggi melalui pelbagai jurnal antarabangsa yang menerima artikel berasaskan SoTL.
PANDUAN PERMOHONAN SoTL
- Muat turun Garis Panduan Permohonan SOTL
- Muat turun Panduan Kod Perbelanjaan Geran
BORANG PERMOHONAN SoTL
- Muat turun Borang Permohonan SOTL 2023
- Muat turun Workshop on Developing SoTL Proposal
BAHAN BACAAN SOTL:
- Good Teaching - One size fits all
- The Amateur In The Operating Room
- Action Research
- Six Steps for Turning Your Teaching into Scholarship
- Felten Principles of good practice in SoTL
- HubballClarke 2010
- Seven habits future professor
- Templates Voelker
- Trigwell Scholarship of Teaching A Model
- Exploring the Scholarship of Teaching and Learning
SYARAT AM PERMOHONAN:
Geran ini terbuka kepada kepada semua staf akademik UUM dengan syarat-syarat am berikut:
- Pemohonan dibuka kepada staf akademik berstatus tetap dan aktif;
- Warganegara Malaysia;
- Pensyarah kontrak atau pensyarah pelawat tidak boleh mengetuai projek penyelidikan SoTL tetapi boleh menjadi ahli;
- Tidak mengetuai mana-mana projek penyelidikan Geran Dalaman Universiti (cth; Kajian Kes dan lain-lain) pada tahun permohonan;
- Bilangan ahli projek adalah tidak kurang daripada seorang dan tidak melebihi lima (5) orang dalam satu projek;
- Pemohon dibenarkan mengetuai hanya SATU (1) projek penyelidikan SoTL sahaja pada sesuatu masa;
- Penyelidik yang sedang menjadi ahli projek penyelidikan SoTL yang belum tamat boleh memohon, namun keutamaan akan diberikan kepada pensyarah yang belum mendapat geran SoTL;
- Pensyarah yang sedang cuti belajar tidak dibenarkan untuk memohon atau menganggotai kumpulan penyelidik;
- Panel penilai SoTL yang telah dilantik tidak boleh memohon geran SoTL bagi tahun tersebut;
- Staf akademik yang memegang jawatan di UTLC tidak boleh memohon geran SoTL bagi tahun semasa;
- Ketua Penyelidik diwajibkan menghadiri bengkel SoTL anjuran UTLC pada tahun semasa permohonan;
- Permohonan perlu dihantar menggunakan borang baru “Borang Permohonan Geran SoTL 2023” yang boleh didapati di website UTLC: (link) dalam bentuk hard copy;
- Tarikh tutup Permohonan adalah pada 9 April 2023. Permohonan selepas tarikh berikut tidak akan diproses;
- Permohonan perlu dihantar kepada:
Pengarah
Pusat Pengajaran Pembelajaran Universiti (UTLC)
Universiti Utara Malaysia
06010 UUM Sintok
(u/p: Urusetia Geran Penyelidikan SoTL ) sebelum atau pada jam 12.00 tengah hari pada 13 April 2023 (Khamis)
Untuk pertanyaan lanjut sila hubungi urusetia di talian 04-928 4708 (Cik Aida Farzana Binti Mohamad Hafizie).
Sekian, terima kasih.
Anugerah Pendidik Cemerlang (DTA) ini diujudkan oleh UUM bagi mengiktiraf kemahiran pengajaran pensyarahnya dan kerana menyedari pentingnya aspek pengajaran dan pembelajaran pelajar di universiti. Pelaksanaan DTA juga adalah tanda UUM turut mementingkan sumbangan para pensyarahnya serta sentiasa mendorong mereka untuk mempertingkatkan lagi kemahiran dan kualiti pengajaran bagi menghasilkan graduat yang berketerampilan serta mempunyai daya pasar yang tinggi. Selain ini, kualiti pengajaran yang tinggi akan mengharumkan lagi nama UUM.
|
Borang Pencalonan DTA 2023 | Download |
![]() |
Panduan DTA 2023 | Download |
Inspirational Academician Programme (IAP) merupakan program pembangunan bakat (Inspiring Lecturer) yang dianjurkan oleh UTLC bertujuan untuk melahirkan champion serta berkongsi ilmu dan memberikan pendedahan awal kepada pelapis pemimpin pengajaran dan pembelajaran (PdP) bagi memperkasakan bidang PdP di kalangan tenaga akademik UUM.
Program IAP mula dilaksanakan pada tahun 2016 dan melibatkan sembilan (9) modul berikut:
(i) Curriculum Design, Management & Development (CDMD)
(ii) e-Learning
(iii) Industrial Training/ Practicum
(iv) Interactive Lecture
(v) Learners Diversity
(vi) Learning & Teaching in Higher Education
(vii) Learning Engagement & Motivation (LEM)
(viii) Modular Approach
(ix) Problem Based Learning.
Sebanyak 6 modul ditawarkan pada tahun 2023, iaitu:
(i) Interactive Digital Learning (IDL)
(ii) Nurturing Engaged and Empowered Learners (NEEL)
(iii) Problem Based Learning (PBL)
(iv) Alternative Assessment (AA)
(v) Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)
(vi) Curriculum Design, Management & Development (CDMD)
Pelaksanaan modul-modul IAP melibatkan tiga (3) siri, iaitu Siri 1, Siri 2 dan Siri 3. Peserta yang berjaya melengkapkan Siri 1 dan Siri 2 bagi setiap modul IAP akan diberi peluang/insentif untuk membentangkan kertas kerja atau berkongsi amalan terbaik masing-masing dalam program 8th Inspirational Scholar Symposium (ISS) 2023.